Terug naar overzicht

 

12 tips voor een succesvolle jobaanbieding

Hoe zorg je ervoor dat jouw jobaanbieding zoveel mogelijk geschikte kandidaten aantrekt? Enkele tips.
  1. Functietitel

    Kies een heldere functietitel.

    • Gebruik niet de functietitel die intern in uw bedrijf wordt gebruikt.
    • Opteer voor een gangbare titel waar je doelgroep op zoekt
    • Maak je titel steeds zo kort, bondig en helder mogelijk.

    Voorbeeld: Customer Service Medewerker ipv klantenadviseur.

  2. Functieomschrijving

    Verduidelijk de functietitel. Hoe?

    • Schrijf een vloeiende tekst
    • Gebruik synoniemen: hoe meer trefwoorden, hoe gemakkelijker de job gevonden wordt en hoe hoger je functie in Google en op Jobat.be komt.
    • Som enkel relevante taken op.
  3. Profiel

    Het profiel bevat relevante zoekwoorden (diploma, opleiding, bepaalde kennis, etc.) die kandidaten ingeven wanneer ze op zoek gaan naar een job.
    Hoe optimaliseer je het profiel?

    • Voeg concrete functie-eisen toe zodat de juiste doelgroep zich aangesproken voelt.
    • Stel niet té veel eisen qua kennen en kunnen.
  4. Aanbod

    Gunstige arbeidsvoorwaarden zijn een van de belangrijkste redenen voor de kandidaat om te reageren op een jobaanbieding. Hoe zorg je dat je aanbod eruit springt?

    • Kies niet voor een standaardtekstje.
    • Stem de arbeidsvoorwaarden zo goed mogelijk af op je doelgroep.
    • Wees zo concreet mogelijk.
  5. Bedrijfsomschrijving

    Sollicitanten hechten steeds meer belang aan de missie en de visie van een bedrijf.

    • Beschrijf kort de waarden en visie van het bedrijf. Waar wil je als bedrijf naartoe in de toekomst?
    • Beschrijf de bedrijfscultuur, zodat de sollicitant weet of hij/zij bij de organisatie past.
    • Een volledige opsomming van de prestaties van het bedrijf hoeft niet.
  6. Plaats tewerkstelling

    Kandidaten kijken vaak eerst naar de locatie van de functie. Vermeld dus de stad, gemeente, postcode en/of regio van de tewerkstelling. Dit vergroot de kans dat de job verschijnt in de zoekresultaten wanneer de sollicitanten zoeken op regio.

  7. Contactgegevens

    Zorg dat de kandidaat makkelijk contact kan opnemen met de recruiter. Vermeld dus naam, telefoonnummer en e-mailadres van de contactpersoon. Indien kandidaten moeten solliciteren via je website, geef dan steeds het adres van de sollicitatiepagina op, niet dat van de homepage. Zo haken kandidaten niet af omdat ze de job niet vinden op je website.

  8. Functietype

    Selecteer het juiste functietype, zodat de juiste profielen de functie te zien krijgen. Kandidaten krijgen dagelijks en wekelijks jobs via e-mail toegestuurd, gebaseerd op de door hun gekozen functietypes.

  9. Taalveld

    Voeg functies toe in het correcte taalveld, zodat de juiste profielen op de jobaanbieding terechtkomen. Plak je een Franstalige functie in het Nederlandse veld, dan krijgen Franstalige profielen deze functie niet te zien

Tot slot, nog enkele algemene tips die je job aanbieding krachtiger maken …

  1. Denk altijd aan de kandidaat

    Wanneer je een jobaanbieding opstelt, is het belangrijk om je te verdiepen in de doelgroep.

    • Achterhaal hoe jouw doelgroep communiceert en hoe je je potentiële kandidaten bijgevolg het best kan aanspreken.
    • Wat is er interessant voor de kandidaat?
    • Vermeld doorgroeimogelijkheden.
  2. Actief

    Schrijf je tekst in de actieve vorm. Dat maakt het lezen aangenamer en doet een zekere formele afstand verdwijnen.

  3. Opsommingen vs. lopende tekst

    Varieer tussen opsommingen en lopende tekst, zodat de jobaanbieding prettig leest en makkelijker is om in één oogopslag te scannen. De meeste kandidaten lezen een functieomschrijving immers eerst diagonaal alvorens ze deze op detailniveau gaan bekijken.

    Zorg ervoor dat het duidelijk is welke basiscompetenties de sollicitant moet beheersen en wat er van hem/haar wordt verwacht.